background image

שולי לניר dot פסיכולוגית קלינית
טל. 054-5426633   |   רישיון מס' 7371


טיפול מבוסס מיינדפולנס

קבוצה טיפולית יחודית בחיפה

סדנה זו היא ראשונה מסוגה וייחודה בכך שהיא מבוססת על שילוב של לימוד של מיינדפולנס ותרגול מדיטציה, לצד רכיבים מעולם הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי. יעילות התכנית בהפחתת הסיכון להישנות מצבי דיכאון וחרדה הוכחה מחקרית ובמדינות רבות, ובהן קנדה, ארה"ב, בריטניה וצרפת היא מוצעת לקהל באופן נרחב, דרך מערכת הבריאות הציבורית.
הרכיב המרכזי בגישה זו , תרגול מיינדפולנס, מובא בתוכנית באופן שיטתי וסדור, המושתת על מחקרים מדעיים מחקר המוח והפסיכולוגיה, והסבר על המנגנונים הרגשיים והקוגניטיביים הרלבנטיים

מבנה הסדנא

טיפול מבוסס מיינדפולנס קבוצה טיפולית ייחודית, המבוססת על שילוב של מיינדפולנס וטיפול קוגניטיבי, וכוללת 9 מפגשים שבועיים בני שעתיים וחצי. בקבוצה 8-12 משתתפים, והיא מיועדת לאנשים המתמודדים עם דיכאון ו/או חרדה, ומסייעת במניעה ובהפחתה של הללו, תוך חיזוק החוסן הנפשי.
תרגול מיינדפולנס מסייע לנו להכיר את תבניות התודעה והחשיבה, ולהיחלץ מדפוסי חשיבה והתנהגות אוטומטיים, העלולים להוביל להתפתחות אפיזודות חריפות של חרדה או דיכאון. התוכנית אינה מתאימה לאנשים המצויים כרגע במצב של משבר דיכאוני/חרדתי אקוטי. ההשתתפות בקבוצה מחייבת נוכחות בכל המפגשים ותרגול יומיומי. אין צורך בניסיון קודם במדיטציה.

מה התועלת שבתרגול מיינדפולנס בהקשר של דיכאון וחרדה?

מיינדפולנס איננו רק טכניקה אלא הלוך רוח ואופן התנהלות. תרגול עקבי של מיינדפולנס ומדיטציה לאורך זמן מאפשר:

  • להכיר באופן קרוב ומעמיק את דפוסי החשיבה והתודעה, דבר המסייע לזהות ירידות במצב הרוח כבר בראשיתן, לפני שהידרדרו לכדי אפיזודה מלאה.
  • לחיות יותר את ההווה, בניגוד לעיסוק המחשבתי הכפייתי (והמדכדך, לרוב) בעבר ובעתיד, המתגבר מאד במצבי חרדה ודיכאון ומוביל להחרפתם.
  • להתחבר יותר לחוויות החיים והדברים הקטנים המעוררים הנאה, חיבור הנוטה להתרופף מאד כשאנחנו חרדים ומדוכדכים.
  • לפתח עמדה של קבלה כלפי רגשות ומחשבות, גם כשאינם נעימים, ולתת להם לחלוף מבלי להיאבק בהם ולהתאמץ לשנותם. עמדה זו מטפחת איכויות של קבלה, חמלה ודאגה לעצמנו.
  • להרחיב את היכולת לחוות את החיים באופן ישיר ולא-שיפוטי, בניגוד לנטייה לחשוב, לבקר ולתקן

שאלות ותשובות

מה זה בכלל מיינדפולנס?

מיינדפולנס – ובעברית קְשיבות או מודעות קְשובה – הוא הלך רוח, מצב תודעה, המתאפיין בתשומת לב מכוונת, מדויקת ועירנית לרגע ההווה, תוך השהייה של הביקורתיות והתגובתיות האוטומטית, המאפיינת את כולנו בדרך כלל. זהו הלך רוח המאפשר לנו להעמיק את נוכחותנו בגוף, ומתוך כך גם את ההתבוננות בתודעתנו. בדרך זו, מתוך תרגול לאורך זמן, מתאפשרת לנו הכרות אינטימית יותר ויותר עם החשיבה שלנו, מתוך עמדה של סקרנות וקבלה. תהליך ההתבוננות וההעמקה נבנה בד בבד עם פיתוח של עמדה סבלנית וחומלת, באופן העשוי להרחיב את דרגות החופש שלנו, ולאפשר הנעה של תהליכי שינוי והתמרה.

מה זה MBCT – טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס

Mindfulness-Based Cognitive Therapy – טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס (קשיבות) הוא תכנית טיפול פסיכולוגית, המיועדת לאנשים המתמודדים עם קשיי ויסות רגשיים מסוגים שונים, ובאופן מיוחד לאלה המתמודדים עם דיכאון חוזר ונשנה (recurrent depression), עם הפרעות חרדה, ועם מחשבות טורדניות. מטרת התוכנית היא לסייע בצמצום ההשפעות המגבילות והמכבידות של קשיי הוויסות השונים, ובשיפור איכות החיים.

התוכנית היא ראשונה מסוגה, וייחודה בכך שהיא מבוססת על לימוד של מיינדפולנס ותרגול מדיטציה, ומשלבת רכיבים מעולם הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי CBT. תרגול מיינדפולנס מאפשר לחדד ולהעמיק את ההיכרות עם מרכיבים שונים בתודעה ובעולם הרגשי, המפריעים לשמירת האיזון, ומגבירים את המועדות להפרעות שונות כגון דיכאון וחרדה. MBCT נבנתה בסוף שנות ה-90 כתוכנית טיפול מניעתית עבור המתמודדים עם דיכאון נשנה, ומאז החלה להיות בשימוש, היא צברה תימוכין מדעיים ליעילותה בתחום בריאות הנפש. מומלץ להשתתף בתוכנית דווקא בתקופות שבהן המצב הרגשי מאוזן יחסית, ולא בשעת אפיזודה אקוטית.

תכנית הMBCT- מבוססת על תכנית ה-MBSR , אותה יצר ג’ון קבט-זין בסוף שנות השבעים, על מנת לסייע לאנשים המתמודדים עם מצבי כאב ומחלה כרוניים. תוכניתו הוכחה כיעילה מאד בשיפור איכות החיים ויכולת ההתמודדות של המשתתפים בה. MBCT פותחה ע”י שלושה פסיכולוגים מובילים בתחומם – פרופ’ זינדל סגל, פרופ’ מארק וויליאמס ופרופ’ ג’ון טיזדייל, ומשלבת לתוכה עקרונות וטכניקות מהטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי. התוכנית נחקרה מדעית ונמצאה כטיפול יעיל ומשמעותי בצמצום הסכנה להישנות של דכאון, ובשיפור רווחת החיים המדווחת של המשתתפים בה.

גישה מבוססת מחקרית או “רוחניקיות”?

בעידן ה"ניו-אייג’" בו אנחנו חיים, כאשר הטיפולים האלטרנטיביים למיניהם משגשגים ומתרבים, בהחלט מובן שמתעוררת השאלה – האם טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס הוא “עוד אחת מהגישות ה”רוח’ניקיות” שמופיעות כפטריות אחרי הגשם – או שמדובר בגישה מבוססת ובדוקה?

ובכן –MBCT היא שיטת טיפול מבוססת מחקר, שנחקרה מדעית, ע”י שלושה פרופסורים לפסיכולוגיה. השיטה הוכחה כיעילה בהפחתת הסיכון להישנות של דיכאון בקרב חולים שסבלו מדיכאונות נשנים, ולאחרונה מתרחבות העדויות המחקריות לכך שהשיטה מועילה גם למתמודדים עם הפרעות חרדה שונות. הרכיב המרכזי בגישה זו – תרגול מיינדפולנס ופיתוחו – מובא בתוכנית באופן שיטתי וסדור, הכולל תימוכין מדעיים מתחום חקר המוח והפסיכולוגיה, והסבר על המנגנונים הרגשיים והקוגניטיביים הרלבנטיים.

מה מקבלים בתוכנית?

המשתתפים מקבלים תרגולי מדיטציה מונחים שבעזרתם יוכלו לתרגל בבית, ולתרגול היומיומי בבית יש חשיבות מכרעת לביסוס האפקט הטיפולי. כל מפגש כולל תרגול משותף בטכניקות שונות של מדיטציה ומיינדפולנס, שיחה המתייחסת לחוויות התרגול בבית ובקבוצה, לקשיים המתעוררים באופן בלתי נמנע, ולדרכים האפשריות להתמודדות עימם. בנוסף, כל מפגש עוסק בלימוד ובהעמקה באחד מנושאי המפתח של התוכנית.

האם MBCT מתאים עבורי?

התוכנית מתאימה לאלה המתמודדים עם מצבי דיכאון ודכדוך, דאגנות וחרדה, באופן מיוחד כשהמצבים הללו חוזרים ונשנים. התוכנית עשויה להתאים גם למתמודדים עם מחשבות טורדניות וחוזרניות, שלעתים מכונות “מחשבות אובססיביות”. בהיותה מבוססת על לימוד ותרגול של מיינדפולנס, התוכנית מתאימה לאנשים שיש בהם הפתיחות והנכונות ללמוד ולהכיר את המרחב הייחודי הזה. לא נדרש כל ידע מוקדם, או רקע של תרגול מדיטציה, אולם כן נדרשת משמעת עצמית ומחויבות לתרגל באופן יומיומי, כ- 30-40 דקות בכל פעם, ולהגיע לכל המפגשים.

כשאדם נמצא בתוך תקופה של עומס וחוסר זמן, לרב יהיה נכון לדחות את הפנייה לתוכנית למועד שבו ניתן באמת להתפנות לכך. אמנם המפגשים עשויים להיות מעניינים כשלעצמם, אך כדי להנות מהערך הטיפולי של התוכנית, חשוב לפנות את הזמן והמשאבים החיוניים כדי ללמוד מיומנות חדשה ולתרגל על בסיס יומי.

חשוב להדגיש כי התוכנית איננה מתאימה למי שנמצאים בתוך אפיזודה אקוטית של דיכאון וחרדה. יעילותה של התוכנית מותנה באפשרות של המשתתפים להירתם לתהליך לימוד, הדורש תרגול ומחויבות, וכל מי שהתמודד עם אפיזודה של דיכאון או מצב חרדתי חריף, יודע היטב, כי במצב הזה – זוהי דרישה כמעט בלתי אפשרית. מקובל לומר כי התוכנית מתאימה למי שנמצאים במצב של איזון רגשי (רמיסיה), או בשלב האחרון של החלמה מאפיזודה של דיכאון.

תכנית ה- MBCT איננה מהווה תחליף לטיפול פסיכולוגי או לטיפול פסיכיאטרי תרופתי, אלא מציעה נדבך נוסף במערך הטיפולי, המסייע לנו להתמודד עם אתגרים שונים ומשתנים. התוכנית מוגבלת בזמן, ויכולה להצטרף למערך טיפולי קיים, הכולל שיחות ו/או טיפול תרופתי, באופן שיעצים את האפקט הטיפולי הכולל, ויחזק את החוסן הנפשי והגמישות הפסיכולוגית.

לפרטים נוספים

גלילה למעלה