background image

שולי לניר dot פסיכולוגית קלינית
טל. 054-5426633   |   רישיון מס' 7371


שיטות טיפול

הגישה הפסיכודינמית

שולי לניר - שיטות טיפול גישת הטיפול המסורתית, היא הגישה הפסיכודינמית. גישה שהתפתחה במשך מאה השנים האחרונות מהפסיכואנליזה שפיתח פרויד. יש בה זרמים וכיוונים רבים השמים דגשים במקומות שונים, אולם המשותף לגישות אלו הוא ההנחה שתהליכים לא מודעים מכתיבים את התנהגותינו. ככל שנכיר בהם ואותם טוב יותר, כך נוכל לעשות שינוי. הקשר הטיפולי בין המטופל למטפל מתפתח בהדרגה ומאפשר מרחב לעבודה הטיפולית. במרחב זה נוצרת אוירה מקבלת ותומכת, בה יכול המטופל להביא בהדרגה חלקים יותר אמיתיים שלו, ולאפשר מגע עם מקומות של כאב פנימי. ככל שהאדם יכול לבוא במגע עם החלקים שמעוררים בו כאב ואשמה, הוא לומד לקבל את עצמו, ולחוש יותר אמיתי ושלם. האנרגיה שהושקעה בהרחקה של הפגיעה והכאב מופנית להתמודדות עימם ולהתפתחות. במקביל לכך, לעיתים האמפטיה וההכלה הניתנים על ידי המטפל מאפשרים למטופל לראשונה לראות את עצמו מזוית שונה, ודרך זה לפתח בטחון עצמי ודימוי עצמי חיוביים יותר. לעיתים המוקד הוא הקשר הטיפולי עצמו, שמהווה מעין מעבדה לדרך בה האדם יוצר קשרים עם אנשים. דרך התבוננות משותפת יכולים המטפל והמטופל להבחין בדפוסים של קשר בזמן שהם מתרחשים בחדר הטיפולים - הבנה שיוצרת שינוי.

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית

גישה טיפולית נוספת היא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy – CBT). גישה שהתפתחה בעיקר בארצות הברית החל משנות החמישים של המאה הקודמת. מחקרים רבים הראו כי גישת ה-CBT יעילה מאוד בטיפול בהפרעות חרדה ובדיכאון. לפי גישה זו האדם למד במהלך חייו דרכי התמודדות וחשיבה לא מועילים שגורמים לו למצוקה ולנזק. בטיפול, באמצעות לימוד, תרגול ורכישת דרכי התמודדות חדשות, הוא בהדרגה מסגל לעצמו דרכים חדשות ויעילות יותר. בשיטת ה-CBT המטפל הוא פעיל ומכוון. הוא מלמד את המטופל טכניקות של הרפייה והרגעה כדרך להתמודדות עם חרדה, הוא עוזר לו לזהות מחשבות לא מועילות ולא רציונאליות וללמוד דרכים חדשות להתמודד איתן, ובונה יחד עם המטופל תוכנית של חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה. לדוגמא, אדם הסובל מפחד טיסה, על פי רוב ימנע מלטוס, עצם המחשבה על עליה למטוס עלולה לעורר אצלו התקף חרדה. בטיפול הוא ילמד דרכים להרגעה עצמית, ילמד לזהות מחשבות לא רציונאליות , ובהדרגה יחשוף את עצמו למצבים שמעוררים את חרדת הטיסה עד להתמודדות עם טיסה אמיתית.

גישת EMDR

הגישה הטיפולית האחרונה שאזכיר כאן היא EMDR. זו שיטה שפותחה בארצות הברית. על ידי ד"ר פרנסין שפירא, ומיועדת בעיקר לטיפול במטופלים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית וחרדה. כיום נעשה בה שימוש רחב יותר במגוון בעיות נוספות. שיטת ה – EMDR נמצאה על ידי מחקרים רבים כיעילה לטיפול בטראומה, והיא יחסית מהירה. היא בעצם מאפשרת לתהליך העיבוד הטבעי של הטראומה לקרות, ולכן נחווית כמכבדת את הקצב הטבעי של האדם בריפויו העצמי. עיבוד הטראומה מתבצע תוך תזוזת העיניים מצד לצד (בדומה לשנת חלום). השיטה מהווה למעשה שילוב של שלוש גישות מרכזיות. הגישה הפסיכודינמית, בכך שהיא נותנת משקל לארועי עבר ראשוניים ולתהליכים לא מודעים, גישת ה CBT, בכך שהיא מתייחסת למחשבות שליליות על עצמי שנלמדו בעקבות המצב הטראומתי, ונעשה שימוש בטכניקות הרפיה, ולבסוף קיימת בה התייחסות למימד הגופני, והתייחסות למה קורה בגוף בכאן ועכשיו. כאמור EMDR נחשבת לשיטה מהירה יחסית לסוגי הטיפול האחרים. ככל שהטראומה יותר מורכבת, ממושכת ומוקדמת כך נדרש זמן עיבוד וטיפול רב יותר כדי להחלים ממנה.

מאחר וכל אדם הוא שונה ומיוחד, ומגיע לטיפול ממניעים אחרים, יוצא שכל טיפול הוא אחר, ומותאם לצרכים לאופי ולמפגש שנוצר. באופן כולל ניתן לומר כי טיפול פסיכולוגי מציע הזדמנות יחודית לשינוי ולהתפתחות.

גלילה למעלה